‘Encara hi ha algú al bosc’ i ‘Non dago Mikel’ guanyen el TERRA GOLLUT film festival, en una edició que ha arribat a una trentena de municipis
- El curt iraní ‘The whimper and the existence’ s’emporta el guardó de la seva categoria, i Gemma Miralda el de millor reportatge de fotoperiodisme per ‘The sacred and the real’
- El premi del públic per votació popular també va tenir dos guanyadors: ‘Des-nudos’, de Diana Casellas i Txell Esteve, i ‘February’, de Brahim Bican
13/10/2021.- Encara hi ha algú al bosc, de Teresa Turiera-Puigbò i Erol Lleri Llordella, i Non dago Mikel, d’Amaia Merino i Miguel Ángel Llamas, es van alçar amb el Premi TERRA GOLLUT al Millor Llargmetratge, en la clausura del festival que es va fer ahir a la tarda al teatre Diagonal de Campdevànol (Ripollès). El jurat va decidir que el premi fos compartit i va destacar l’alt nivell dels documentals seleccionats i, especialment, el compromís a l’hora de denunciar problemàtiques que afecten col·lectius invisibilitzats. El millor curtmetratge va ser pel film iranià, The whimper and the existence de Hossein Allahyari, i el millor reportatge de fotoperiodisme va ser per Gemma Miralda i el seu treball sobre els moviments transhumants del Pirineu, The sacred and the real. Pel TERRA GOLLUT Film Festival hi ha passat fins al moment 1.750 espectadors presencials i 13.500 espectadors en línia des del més de maig, a través del canal al Filmin.cat, unes xifres que conclouen una molt bona edició.
La resta de guardonats van ser 15 horas, de Judith Collell, amb el Premi a la Concòrdia Hospital de Campdevànol. Collell és l’actual presidenta de l’Acadèmica del Cinema Català i va ser a Campdevànol per recollir personalment el guardó. El Premi dels Joves va ser per al film El botón, d’Adolfo Peña; i el Premi del Públic, que es concedeix per votació popular, també va tenir dos premiats: Des-nudos, de Diana Casellas i Txell Esteve, i February, de Brahim Bican. Aquest any s’ha inclòs un nou premi al millor reportatge fotogràfic Històries del Ripollès, que va ser pel fotògraf Bernat Cedó, Cuidar per sobre de curar, sobre la pandèmia de la Covid a l’Hospital de Campdevànol. Hi van haver dues mencions especials del jurat, una en la categoria de millor llargmetratge per Descendents de Judit Aranda Moreno i Carlos Collazos Rodríguez, i l’altra en la de millor curtmetratge també per El botón, d’Adolfo Peña.
Tot i que el certamen continua amb sessions itinerants en espais i seus durant el mes d’octubre i novembre, fins al moment comptant les sessions de Cinema amb Valors que han dut el cinema compromès, humanitari i fotoperiodisme a pobles i col·lectius vulnerables d’arreu, han sumat 1.750 espectadors presencials i 13.500 espectadors en línia a través del canal al Filmin.cat des de maig. Un cop finalitzi el mes de desembre, el certamen haurà arribat a un total de 26 localitats, convertint aquesta edició amb la més territorial.
Pel que fa als reconeixements que s’han fet al llarg d’aquesta edició, que va començar el passat 24 de setembre, l’actriu catalana Ariadna Gil va rebre el Premi TERRA GOLLUT a la trajectòria audiovisual i de la comunicació, mentre que la fotoperiodista Cristina Garcia Rodero, va obtenir el Premi TERRA GOLLUT a la trajectòria fotogràfica, guardó que se li va entregar durant la primera Jornada de Fotografia Compromesa que es va fer a l’antic balneari de Montagut (Vall de Ribes).
----------------------------------------------------------------------
PALMARÈS TERRA GOLLUT FILM FESTIVAL 2021
PREMIS AL MILLOR LLARGMETRATGE
Encara hi ha algú al bosc, de Teresa Turiera-Puigbò i Erol Lleri Llordella i Non dago Mikel, d’Amaia Merino i Miguel Ángel Llamas
El jurat valora l’alt nivell dels documentals seleccionats i, especialment, el compromís a l’hora de denunciar problemàtiques que afecten col·lectius invisibilitzats. Per això es decideix que el primer premi sigui compartit entre aquests dos films, el d’Encara hi ha algú al bosc per denunciar el drama encara invisibilitzat dels milers de dones que van ser víctimes de la violació com a arma de guerra al conflicte dels Balcans i totes les guerres, i el de Non dago Mikel, per l’assassinat sense justícia de Mikel Zabalza i l’impacte de la no reparació en les següents generacions.
MENCIÓ ESPECIAL JURAT LLARGMETRATGES
Descendents, de Judit Aranda Moreno i Carlos Collazos Rodríguez
La menció especial del jurat és per Descendents -de Judit Aranda Moreno i Carlos Collazos Rodríguez- per fer visible la discriminació i les violències racials i de gènere que pateixen milers de catalans pel seu origen i un aspecte no normatiu.
PREMI AL MILLOR CURTMETRATGE
The whimper and the existence, de Hossein Allahyari
Es concedeix el Premi all Millor Curtmetratge al film iranià The whimper and the existence de Hossein Allahyari, perquè és com una simfonia de la reconstrucció d'un poble després d’un terratrèmol. El jurat en destaca que sigui un film sense diàleg però amb un impressionant tractament visual i musical, i que es centri en l’esperit de reconstrucció en comptes de centrar-se en la destrucció i patiment.
MENCIÓ ESPECIAL JURAT CURTMETRATGES
El botón, d’Adolfo Peña
El jurat fa una menció especial al film de producció espanyola El botón d’Adolfo Peña, perquè retrata una metgessa desobedient per respecte als drets humans i un metge represaliat i misteriós que la treu del seu aïllament depressiu: un encreuament quàntic ple de poesia.
PREMI A LA CONCÒRDIA HOSPITAL DE CAMPDEVÀNOL
15 horas, de Judith Collell
El jurat premia el film de producció entre la República dominicana i Catalunya, 15 Horas de Judith Collell, perquè la pel·lícula ens mostra amb extrem realisme la vida i el patiment quotidians d’una persona més del poble, amb els obstacles que cada dia han d’afrontar-se en tots els àmbits de la vida. Cal destacar la cruesa en què la pel·lícula exposa la realitat.
PREMI DELS JOVES
El botón, d’Adolfo Peña
El jurat jove escull el curtmetratge El botón, d’Adolfo Peña, perquè ens ha portat a un punt de connexió amb la protagonista, que per sobre de tot ens ha transmès fe. Els valors com la fe son una cosa fonamental a les nostres vides, sense ella no existiria el progrés, somiar, tenir fites i esperança... I això ens ha fet pensar en la fe que han tingut totes aquelles persones que ens han ajudat al llarg de les nostres vides i, per descomptat, com han cregut en nosaltres per haver arribat fins aquí i poder compartir aquest dia amb tots.
PREMI AL MILLOR REPORTATGE DE FOTOPERIODISME
The sacred and the real, de Gemma Miralda
El jurat de fotografia del TERRA GOLLUT film festival ha triat com a millor reportatge al treball de Gemma Miralda, The sacred and the real, per la seva senzillesa i la seva fotografia sense artificis que capten l'autenticitat dels moviments transhumants del Pirineu, que estan en regressió per l'abandonament de la ramaderia.
PREMI AL MILLOR REPORTATGE HISTÒRIES DEL RIPOLLÈS
Cuidar per sobre de curar, de Bernat Cedó
El jurat de fotografia del TERRA GOLLUT film festival 2021 ha triat el reportatge Cuidar per sobre de curar de Bernat Cedó com el millor reportatge de fotografia "Històries del Ripollès", perquè tot i que poden ser fotografies captades a qualsevol hospital del país, en aquest cas també reflecteix el drama i la situació complicada que es va viure a la comarca del Ripollès. El jurat en destaca la seva aposta visual
més arriscada, i que capta la situació dels serveis sanitaris de la comarca durant la pandèmia.
PREMI DEL PÚBLIC
Des-nudos, de Diana Casellas i Txell Esteve, i February, de Brahim Bican
Mitjançant votació popular han quedat amb els mateixos vots dos films: la producció catalana Des-Nudos de Txell Esteve i Diana Casellas, i la producció turca, February d’Ibrahim Bican.
PREMI A LA TRAJECTÒRIA FOTOGRÀFICA a Cristina Garcia Guerrero, fotoperiodista
Cristina Garcia Rodero (14 d'octubre de 1949, Puertollano, Ciudad Real). És una fotoperiodista espanyola. Ha fet diversos treballs centrant-se en temes com l'antropologia i les festes tradicionals. Ha compatibilitzat la seva feina docent amb la creació fotogràfica i la col·laboració en diverses publicacions periòdiques espanyoles i estrangeres. Entre elles es troben: El Mundo, El País Semanal, La Vanguardia, Libération, Le Monde, Le Fígaro Magazine, Frankfurter Allgemeine Magazín, Il Corriere della Sera, Geo, Marie Claire, Foto Magazín, Photo Technik International, Aktuell Fotografie, Vogue, Photo, Life Magazine, Los Angeles Times, ... Ha estat la primera espanyola que ha entrat a treballar amb l'agència fotoperiodística Magnum.
PREMI A LA TRAJECTÒRIA AUDIOVISUAL a Ariadna Gil, actriu
Ariadna Gil (Barcelona, 23 de gener de 1969. És una actriu de cinema, televisió i teatre catalana. Va començar la seva carrera el 1986 amb la pel·lícula de Bigas Luna Lola. Ha participat en més de cinquanta llargmetratges com Amo tu cama rica, Belle Époque, amb la que va guanyar el Premi Goya a la millor actriu, Libertarias, El laberinto del fauno, o Soldados de Salamina.